DO POBRANIA, SELF-CARE

Jak o siebie zadbać? 30 prostych sposobów na self-care + bonus

Wracam do Ciebie po dłuższej przerwie. Ostatnie pół roku to był czas pełen trudnych wyzwań rodzinnych oraz zawodowych, ale też niespodziewanych zachwytów. Niedługo opowiem Ci o tym etapie mojego życia troszkę więcej szczegółów. Tymczasem dziś chciałabym podzielić się z Tobą moją listą 30 sposobów na zadbanie o… siebie.

Self-care

Czym jest self-care? To hasło, które oznacza proces identyfikacji swoich potrzeb oraz ich zaspokajania. I nie mówimy tu o zakupie nowych butów. Self-care to zaopiekowanie się swoim ciałem oraz umysłem. Otoczenie się zrozumieniem, czułością. Ostatecznie – dopiero, kiedy jesteś dobra dla siebie, możesz w pełni dzielić się dobrem z innymi ludźmi. Niestety, często oczekujemy, że to inni ludzie dookoła nas (partner?) zatroszczą się o nasze potrzeby. Błąd! To Ty sama jesteś odpowiedzialna za swoje poczucie szczęścia, zadowolenia z życia oraz spokoju w sercu.

Ludzie są na tyle szczęśliwi, na ile sobie pozwolą.

Abraham Lincoln

Ja wiem, że to wszystko jest piękną teorią, którą bardzo trudno wprowadzić w życie. Pamiętajmy jednak o metodzie małych kroków. Zacznij powoli, w obrębie swojej strefy komfortu i niewielkiego ryzyka. Zobacz, dokąd Cię to zaprowadzi. Zaraz udowodnię Tobie, że możesz o siebie zadbać choć trochę bardziej, na co dzień, w wolnej chwili, bez potu i frustracji.

Jakkolwiek nie jesteśmy zabiegane, w ciągu dnia, od czasu do czasu, miewamy kilka minut spokoju. Zgadza się? I teraz powiedz mi, tak szczerze – co robisz, kiedy masz tę chwilę tylko dla siebie? Przyznaję się – ja często łapię się na tym, że… biorę komórkę do ręki i przewijam Facebooka lub Instagrama. Mam złudne wrażenie, że wtedy odpoczywam, jednak… to tylko pozory. Minuty mijają, a we mnie wzbiera się poczucie zmarnowanego czasu.

Dlatego też przygotowałam listę aktywności self-care, które nie muszą być czasochłonne (to Ty decydujesz, ile czasu im poświęcasz). Mało tego – są tanie, albo nawet za darmo! Do niektórych z nich nie potrzebujesz żadnych rekwizytów.

Lista drobnych self-care

  1. Wypisz swoje marzenia i powieś tę listę na widocznym miejscu. Z czasem zamienisz je na plany. Plany wcielisz w życie.
  2. Medytuj. Jeśli nie wiesz jak – nie martw się. Niedługo podzielę się z Tobą swoimi wskazówkami, tymczasem zacznij od medytacji prowadzonych, np. na kanale Gosi Mostowskiej.
  3. Zrób sobie gorącą kąpiel (lub prysznic). I nie chodzi tu tylko o higienę. Niech to będzie świadomy czas, zamknij oczy, poczuj wodę na swoim ciele, zrelaksuj się.
  4. Weź głęboki wdech, następnie wydech. Powtórz.
  5. Załóż dziennik wdzięczności. W wolnej chwili pozwól sobie zauważyć wszystkie dobre rzeczy w Twoim życiu, a następnie je zapisuj.
  6. Tańcz! A najlepiej…
  7. …gotuj i tańcz! Ugotuj coś zdrowego, posiłek zjedz w spokoju, bez telefonu w ręce. Ani telewizorem przed nosem.
  8. Obudź się godzinę szybciej niż zwykle. Poświęć ten czas dla siebie, tak, jak masz ochotę.
  9. Znielubisz mnie, ale… posprzątaj coś w domu Według zasady: czyste biurko to czysty umysł.
  10. Nie masz sił, aby wstać z kanapy? Posprzątaj komórkę. Wyczyść nieużywane aplikacje, przeglądnij pocztę, usuń niepotrzebne printscreeny czy pobrane pliki.
  11. Włącz odgłosy natury, np. deszczu, lasu. Spotify posiada sporą bazę takich playlist, moja ulubiona to odgłosy oceanu.
  12. Idź na spacer, oczywiście najlepiej wśród natury.
  13. Zacznij czytać książkę. Taką, jaką lubisz. Strona po stronie, w ramach możliwości czasowych.
  14. Nazbieraj świeże kwiaty lub je po prostu kup. Kwiaty robią cuda.
  15. Otwórz szeroko okna, przewietrz dom.
  16. Zrób sobie domowe SPA. Z czułością wklep w siebie ten zakurzony balsam, na który nigdy nie znajdujesz czasu.
  17. Uśmiechnij się do siebie w lustrze!
  18. Wykonaj kilka prostych ćwiczeń rozciągających.
  19. Zdrzemnij się… Czasem najprostsze rozwiązania są najlepsze.
  20. Zrób coś dobrego dla innych ludzi, na przykład tutaj.
  21. Czy jesteś na bieżąco ze wszystkimi badaniami kontrolnymi…? Czas się umówić na wizytę.
  22. Może to śmiesznie brzmi, ale… uczesz się Minimalne poczucie ogarnięcia siebie zawsze poprawia samopoczucie.
  23. Szukaj sposobów, aby pobyć sama z sobą. Bez partnera. Bez dzieci. Walcz z wyrzutami sumienia – dzieci potrzebują mieć swoje życie, tak samo jak Ty.
  24. Poczytaj afirmacje. Piękne rzeczy znajdziesz w tej książce.
  25. Przytul siebie, po prostu obejmij się rękami.
  26. Jeśli czujesz się przytłoczona zadaniami – proś o pomoc. Odrzuć presję, ucisz wewnętrzną Zosię Samosię. Zamów dietę pudełkową na jakiś czas, podziel się dziećmi z dziadkami. Szukaj rozwiązań, a nie problemów.
  27. Wypij ciepłą herbatę. Jeśli nie masz tyle czasu – chociaż szklankę wody z cytryną.
  28. Połóż się nogami do góry, opartymi o ścianę.
  29. Zapal świeczkę zapachową albo skorzystaj z dyfuzora do olejków eterycznych.
  30. Zacznij uprawiać sport, który lubisz, który odpręży Twoje ciało. Bieganie, jazda na rowerze, joga, a może pole dance? Wybór należy do Ciebie.

Bonus!

A na koniec mam dla Ciebie obiecany bonus – lista drobnych self-care do pobrania. Od dziś możesz ją mieć zawsze pod ręką. Już nie ma wymówek.

Lista drobnych self-care-thumbnail-tratva

Wybierz format: PNG / PDF


Mam nadzieję, że powyższa lista okaże się dla Ciebie pomocna. Zainspiruje do wprowadzenia w życie małych, drobnych nawyków poprawiających nie tylko Twoje samopoczucie, ale też zdrowie. Poruszyłam w niej wiele zagadnień, o których będę pisać tutaj na blogu. Mam nadzieje, że zostaniesz ze mną na dłużej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *